dinsdag 3 april 2018

Sojasaus



Artisjokharten


Ik ben de voorraad aan het verplaatsen, dus ik denk Laat ik het ook eens op een rijtje zetten


Teriyaki saus en zo behandel ik niet; dat zijn geen klassieke producten maar ready made marinades, zeg maar

Ik ben zeker nog wel wat vergeten, maar dat zet ik er later dan wel bij

Zorg dat je het allemaal geproefd hebt; het kost geen ruk, en je vindt gegarandeerd een paar grote favorieten




Je ziet altijd twee hoofdsoorten, light en dark, alhoewel dit niet opgaat voor Zuid-Oost Azië

China eerst

Light soy is heel puur, en je gebruikt het in de keuken
Dark soy is aromatischer en dikker, ketjap achtiger, en je gebruikt het op tafel

Van Light soy heb je een variant, Seafood soy
Het moge duidelijk zijn waarbij je dat gebruikt

Dan zie je altijd sojasaus met toevoegingen
De bekendste Chinese: Mushroom soy, en Oyster sauce



Barbarie eend


Het Thaise spul lijkt het meest op het Chinese

De Light soy heet daar Thin soy sauce
De Dark soy heet er Seasoning sauce

Twee varianten van de Light soy
Black soy sauce: is dikker
Sweet soy is ook dikker maar ook zoeter; gaat richting Ketjap manis




Japan is een verhaal apart

Je hebt er vijf basisauzen
Wat wij kennen als Kikkoman (koikuchi; shoyu)
Light soy (wat verwant is aan die Chinese of Thaise, maar pas op: die koikuchi is niet echt verwant aan de Dark soy); usukuchi,
White soy, Shiro soy, wat je gebruikt ipv koikuchi als je geen kleurverandering wil
Saishikomi: dat kan je wel vergelijken met Dark soy
Tamari: in koikuchi zit soja en tarwe, in tamari enkel soja

En dan heb je de sauzen met toevoegingen
Ik moet zeggen: daar zijn de Japanners meester in
De drie mooiste
Ajipon (door Nederlandse culischrijvers steevast ponzu genoemd): met citrus
Shiitake soy, en dat is duidelijk
Kombu soy, en dat is ook duidelijk



Gnocchi


Tot slot Indonesië

Ketjap manis en Ketjap asin kennen we we

Ketjap medja ("voor op tafel", want in Indonesië zie je nooit manis of asin op tafel) zit er tussenin
Ketjap manis kental: nog dikker en zoeter dan manis (ik vind het in marinades altijd erg mooi combineren met Thaise Thin soy)



Hertenbief